måndag, februari 14, 2011

Kollektivtrafik vintertid

Ibland är det ju lite bistert. I fredags snöade det och stationshuset i Uppsala var egentligen ganska vackert i sin snöprydnad. Men det var ju lite förseningar i trafiken. Jag åkte med ett tåg till Stockholm några minuter efter den här bilden togs som var två timmar försenat.
Problemet var att informationsskylten var för kort för att både försenade och icke-föresenade tåg skulle få plats. Folk sprang omkring inne i resecentrum och var förvirrade. Flera kom fram till mig och frågade (!), vet du när nästa tåg går? Med internet i telefonen var det ju inte så svårt att få fram informationen från Trafikverkets hemsida. Frågan är bara varför motsvarande information gick att få på plats. Man kan undra?

Stockholm var ju lite annorlunda än Uppsala. Där var i stort sett samtliga busslinjer inställda. I media kunde man sedan få förklaringen: Snöröjningen på bussgatorna var i och för sig tipptopp, men SL ansåg att det var för farligt att köra. Visst kan man anta att en och annan buss skulle bli stående i en backe, men var det verkligen en riktig bedömning? Vore jag trafikpolitiker i Stockholm skulle jag vara rätt kritisk. Min vän i Saltsjö-boo kom aldrig till jobbet i fredags. Det gick inte en enda buss mot Nacka och trots att det var strålande solsken i Stockholm lagom till lunch så funkade tydligen inte busstrafiken förrän vid 16-tiden.
Informationsproblemen i kollektivtrafiken kommer med all sannolikhet bli en debattfråga framöver, liksom vilka som är beredda att satsa mer resurser på spår och kollektivtrafik. Jag tror att nästa val blir ett trafikval. Spårvagn är bara förnamnet.

Inga kommentarer: