lördag, december 18, 2010

Manifestation för tolerans, öppenhet och kärlek

Jag talade på SIU:s, Invandrarorganisationernas samarbetsorganisations, manifestation på Stora torget i dag. Där talade också representanter från FP, S, V, M och C.
Det var kallt. Men stämningen var varm och go, som vanligt när Amil Sarsour och hans "gäng" håller i trådarna. Det vore ju bra om det enda som var kallt i Sverige var vädret. Tyvärr spred sig en kyla också efter den 11 december 2010 - en kyla som vi idag från alla deltagande partier och organisationer stod upp mot.
Jag höll inget långt tal. Det var ungefär så här (jag talade utan manus och återskapar på ett ungefär):

"Jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om den galne man som sprängde sig själv till döds i Stockholm den 11 december hade åstadkommit om hans eventuella ursprungliga planer hade inträffat. Jag vill däremot tänka och tala mer om hur vi kan skapa ett mer tolerant, öppet och kärleksfullt Sverige. Det är en svår politisk fråga om hur vi kan bli kvitt rasism, hur vi kan motverka terrorism och fundamentalism som leder till våld. Det är den typ av politiska frågor där lösningarna kan växa fram underifrån. Nu är det snart jul och många har några dagar ledigt, man träffar familj, vänner och bekanta. Passa på att tala om de här svåra politiska frågorna. När det gäller rasism vet jag av egen erfarenhet att det finns anledning att tala med släktingar och släktingars bekanta - kanske kan du också bidra med att göra människor mer säkra på att ett mångkulturellt samhälle är bra. Onda handlingar växer fram där likgiltigheten frodas. Därför är det viktigt att tala om de här frågorna. Jag önskar er en god jul. Ta hand om varandra!"

Inga kommentarer: