tisdag, december 28, 2010

God fortsättning

Jag har julledigt, men verkligheten gör sig förståss påmind emellan alfapetmatcherna och lutfisksåskokandet. Framförallt är det ju Jannes blogg som ger en tjyvnyp så fort man inte bloggat på typ tre dar. Men det är rätt, ett kommunalråd ska inte ha ledigt. I morse ringde en nämndsekreterare kvart över åtta och frågade om adresser till politiker. Att låta som om man sitter välkammad vid sitt skrivbord, fastän man läst böcker halva natten och egentligen sov som en gris, är en omöjlighet. Jag grymtade nog lite, men upplyste om rätt adresser. Ring mig mitt i natten och jag kan rabbla Mp:s nämndledamöter ska ni se ;-).

Facebook är ju också ett ställe att föra politiska debatter under jullovet. Igår kommenterade jag UNTs ledarsidas synpunkter på en facebooksväns statusuppdatering. UNT-ledare ville låta biblioteken fortsätta vara kommunala och jag kommenterade med ett gilla och vips var diskussionen med en folkpartist som sitter i kommunfullmäktige igång. Folkpartisten ville ha OPS-lösningar och entreprenörer som tar sig an biblioteksuppgiften, för de skulle också drivas av kreativitet (som om våra kommunala bibliotekarier inte skulle göra det). Han målade någon slags öststatsgammelträck på grön kulturpolitik som gjorde fick mig att vilja pissa tillbaka, men jag lät bli. Han pläderade för att folkbiblioteken byggdes upp av nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen (inte kommunerna). Han förespråkade kultursponsring i form av Gränby litteraturarena. Tydligen hade han inte läst ledarsidans spalt, som på ett ganska bra sätt lyfte fram att både kritiker och förfäktare av privatiseringar kan gå till överdrift. När jag frågade om FPs åsikt i frågan blev han socialliberal och framhävde sin rätt att tycka. Jag tyckte att det vore intressant att höra eftersom FP ändå har kulturansvaret i Uppsalapolitiken - men jag får väl ställa frågan i kommunfullmäktige.

Det finns många anledningar att låta biblioteken vara en offentlig plats, det gynnar kreativiteten och kulturlivet. Det finns inte mycket att tjäna för en företagare att driva ett bibliotek. Risken är bara stor att inköp av litteratur dras ner och utbildningsnivå på anställda går samma väg. Det skulle missgynna den svenska litteraturen stort.

Jag tycker ändå att UNTs ledare lyfte upp ett exempel som är värt att ha i åtanke:
"Gottsundabiblioteket har öppet nio timmar per dag under hela nyårsveckan (utom på nyårsafton). Biblioteket erbjuder också datorer, läsecirklar, läxhjälp, föreläsningar, mötesplatsen Samtal pågår, konstutställningar, samhällsinformation, juridisk rådgivning och en omfattande barnverksamhet. Ett antal olika språk finns representerade vad gäller tidningar, tidskrifter och information.
Det är svårt att tänka sig en upphandling av hela Gottsundabibliotekets verksamhet. Den lämpar sig helt enkelt inte för prissättning. Kvaliteten är också svårmätbar. Hur mäter man att invånarna mår bättre, att de har någonstans att ta vägen och att de i lugn och ro kan få utveckla det som behöver utvecklas? Biblioteken är i dag en fredad zon och bör så förbli. Så håll tassarna borta!"

I nästa blogg ska jag fördjupa mig lite i om de som kallar sig socialliberaler verkligen är det.

Inga kommentarer: