onsdag, augusti 25, 2010

Välkommen Bondens!


På fredag invigs Bondens egen marknad i Uppsala av landshövdingen. Platsen är vid Resecentrum och tiden är 11.30. Jag har ett finger med i spelet varför Bondens egen marknad är lokaliserad just där.

Redan i våras fick jag samtal från en av projektledarna. - Vi har blivit beviljade medel från Leader, men nu får vi blankt nej av kommunen att vara på det ställe som skulle passa bäst för oss, sa han. Det var på Svartbäcksgatan, mellan St Olofsgatan och Skolgatan de ville vara, alltså exakt den sträcka som vi i Miljöpartiet vill göra gång- och cykelgata av. För Bondens egen skulle behovet vara att stänga av biltrafiken under fredag eftermiddagar vid 5 tillfällen i höst och i samband med en julmarknad. För politiskt att ta ett sådant beslut, tyckte nog Gatu- och trafikkontoret, som vet hur alliansen tycker om bilarnas företräde framför allt.

Jag pratade igenom frågan med personer på kommunens näringslivsenhet och förstod med ens att den ena handen inte visste vad den andra gjorde här i kommunen. Jag tyckte att ett första rimligt råd till Bondens egen var att de kontaktade näringslivsdirektören och kommundirektören för att undersöka om det gick att få ett besked. GTN undersökte möjligheten en gång till, men kom fram till samma besked.

Sedan blev det evenemangsstrategens uppgift att hjälpa till med andra alternativ. Hon ringde mig. Bondens egen marknad har kvalitetskrav. De vill inte sammanblandas med andra torghandlare som inte uppfyller samma hårda krav på närproducerat. Därför är det ju också ett krav på platsen att inga andra försäljare finns i anslutning. Vaksala torg och gågatan går bort. Dessutom behöver platsen vara tillgänglig för transporterna till marknaden. En lista på tänkbara platser gjordes. Jag föreslog Resecentrum redan då, men evenemangsstrategen var mer inne på Östra Ågatan.

Den 5 augusti tror jag att det var så fick jag återigen ett samtal. -Vi har fått nej igen. Ingen plats och bara veckor kvar till öppningen av Bondens egen. När skälet återigen var "politiskt", så ringde jag till chefen på Gatu- och trafikkontoret och var lätt upprörd. Jag fick förklara varför Bondens egen marknad inte kan stå bredvid nasarna på Vaksala torg ett par femton gånger. Chefen tyckte inte att det var deras sak att hålla på med sånt här. Näringslivsenhetens folk suckade över att det ska vara så krångligt.

Jag föreslog platsen vid Resecentrum för GTN-chefen. Den borde funka en fredag eftermiddag. Stort flöde av människor. Många köpstarka som pendlar till Stockholm på väg hem. Ingen direkt konkurrens med trafik, förutom att man får vara noga att ta hänsyn till busstrafiken. Jag ringde och kollade med ULs infochef för säkerhets skull. Jag hänvisades av GTN-chefen till en underordnad chef som jag ringde dagen efter. Jag förväntade mig ingenting och han började säga att det inte går för dem att prioritera sånt här. Jag suckade och blev nog lite arg, men ni kommer ihåg, det var en poltisk fråga och jag tycker att det var en befogad undring av mig att om GTN säger nej upprepade tillfällen, skulle de då inte kunna komma med ett förslag på var i hela friden Bondens egen marknad kan vara? Helt plötsligt sa då mannen jag talade med i telefon. Men du känner ju inte till det sista, Maria. Vi har ju redan pratat om Resecentrum, att det kan vara en lämplig plats.

Jag är rätt säker att han inte visste att förslaget kom från mig. Men det gör ju inget. Jag sa. Okey, då är jag nöjd. Sedan ringde jag till projektledaren, fick komma på ett möte med producenterna och vi var och tittade på platsen. Dagen efter lämnade de in en ansökan som beviljades direkt. På fredag är det invigning.

Idag fick jag veta att en av producenterna, en centerkvinna, hade varit med på mötet där jag talat för platsen vid resecentrum. Hon gillade inte att en miljöpartist lagt sig i. (Typiskt med njugga centerpartister). Men det mest komiska är att hon, centerpartisten, nu deklarerat att till nästa år skulle hon minsann se till att marknaden kunde flyttas till Svartbäcksgatan. Ha ha! Att hon inte förstår vilken seger det skulle vara för mig och Miljöpartiet!

Som kommunalråd i opposition kan man ju inte skryta med att man har så särdeles mycket makt. Men ibland kan lite engagemang försätta berg. Ni går väl och handlar på fredag!

3 kommentarer:

Stina Rosén sa...

Hej Maria!

Låter intessant att bönderna nu får en chans att hålla en marknad i uppsala med lokalproducerade produkter.
Hälsningar stina!

Tom Karlsson sa...

Maria!

När du femton ggr försökte förklara för mig om bondens marknad försökte jag minst tre ggr förklara för dig att jag var inne på min fjärde semestervecka och inte påläst på ärendet. Jag bad dig också kontakta den ställföreträdande chefen, vilket du tydligen gjorde dagen efter. Den du kallar "underordnad chef" hade dalegat att inträda som chef under min semester. Ärendet var också i process och det slutade med en bra lösning. Kontoret har gjort ett bra jobb. Jag känner mig trygg med att det fungerar även om jag har semester.

Angående Bondens marknad i sig: Jag handlade där i fredags och kommer att göra det igen imorgon!

GTK-chefen, Tom

Anonym sa...

Hej Tom,

Som alla anställda och politiker i Uppsala kommun vet får politker egentligen inte prata med enskilda tjänstemän utan att s a s passera förvaltningschefen. Det har stadsdirektören mycket tydligt deklarerat. Då är det självklart att du blir kontaktad. Om du vill ha en annan tingens ordning är det förstås fantastiskt och visar på att du är en bra chef.


Fd kommunanställd tjänsteman