torsdag, maj 20, 2010

Blev trött

I morse åt jag frukost på CityGross bekostnad. Familjeföretaget Bergendahls affär i Uppsala CityGross var nämligen frukostsponsor på VaknaUppsala. De som står bakom arrangemanget är bland annat Uppsala kommun, UNT, Företagarna och Svenskt näringsliv. Magnus Aronsson på CityGross verkade vara en trevlig dagligvaruhandelschef, jag har ju träffat en hel del sådana under mina år på både KRAV och Coop. Han sa att de satsar mycket på färskvaror, ska bli intressant att se hur det är med det ekologiska. Får göra ett studiebesök.

Men strax efter kaffet var uppdrucket så blev jag riktigt trött. Då steg en fastighetsföretagare från Sörmland upp på scenen och berättade putslustiga historier om hur han medelst behagfulla kommunalråd fått besluten på miljökontoren att ändras över en natt.

"Oerhört pinsamt för Uppsala kommun som är med på VaknaUppsala som presenterar en företagare som drar applåder på att skita i miljön och hylla kommunalråd som har "diktatoriska" metoder att köra över miljötjänstemän." skrev jag som min facebookstatus.

Nu har ju Svenskt näringsliv en drive för att försämra miljölagstiftningen. Det är också pinsamt. Näringslivet borde ägna sin tid åt att skaffa lämplig kompetens så att de inte behöver klaga på reglerna utan snabbt och enkelt kan följa dem istället. Att ta hänsyn till miljön är också det en affärsfördel.

Undrar om UNT hade någon journalist på plats?

1 kommentar:

tobbo sa...

hur menar du att miljölagstiftningen är bra om barns lek kan räknas som miljöstörande?

Som jag ser det finns det väl stora möjligheter att göra miljöbalken mer miljövänlig om man bara gör rätt saker.