torsdag, oktober 15, 2009

Missa inte "Herr A:s pengar"


I kväll har jag varit på en teaterföreställning som jag måste rekommendera till varenda Uppsalabo som inte hunnit vara på Teater Blanca nu i höst. Gå och se den! Du har fyra chanser:

22 oktober, 5 november, 11 november och 19 november.

Teater Blanca rockar med rätta loss till Selma Lagerlöfs deckare från 1903, Herr Arnes penningar. Flera skådespelare gör sanslöst fina rollprestationer. Pelle Andersson som spelar brodern har en stark uttrycksförmåga. Han övertygar verkligen, med både allvar och humor! Helen Jansson spelar sin roll Rosalin med finess. Eva Bergengrens (Sir Allan) dans med Rosalin är mycket snygg. Filip Backströms sång gjorde att musiken, som genomgående var bra, lyfte. Filmsnuttarna skulle jag vilja att Blanca lägger ut på YouTube. De kan få leva sitt eget liv, helt oberoende av pjäsen.
Jag skrattar fortfarande åt berättaren P-O Adolfssons telefonsamtal med Selma Lagerlöf som kom som ett avbrott mitt i pjäsen ;-)

Pjäsen har fått fina recensioner i tex Uppsalatidningen - men även om det gått att läsa om pjäsen så är det kanske ändå många kulturintresserade i Uppsala som inte känner till teatern och därför inte kommer dit. Jag tillhörde den kategorin - innan ljudteknikern Stina Rosén på teatern facebookade ut info till mig. Tack Stina!

Uppsala kommuns Teater Blanca är en arbetsplats som benämns "Daglig verksamhet". Skådespelarna har olika funktionshinder (medfödda, eller på grund av att de fått skador på hjärnan i vuxen ålder). So what? Varje skådespelare i ensemblen hade en så bra förmåga att utnyttja just sitt funktionshinder till sin stora fördel. En av skurkarna var så bra att jag inte tror att ens superrutinerade Göran Engman på Stadsteatern kunde spelat hans roll mer skurklikt.

På tal om Stadsteatern borde väl Teater Blanca få gästspela med Herr A där. Så bra är nämligen pjäsen.

Inga kommentarer: