torsdag, maj 21, 2009

Blogg-villig i dag

Jag kollade twitter efter en skön sovmorgon och hittade en uppmaning från TV4Uppsala. Janne påpekar att jag helt verkar ha gått över till twitter och att det inte ger utrymme för mer omfattande tankegångar. Det senare håller jag med om.

Twitter har fördelar. En sådan fördel är att det är ett trevligt och enkelt sätt att kommunicera. Jag gillar till exempel att TV4Uppsala använder twitter så aktivt. Jag har koll på Uppsala hela dagarna på det sättet. OK jag har någon RSS-grej för UNT också - men det är roligare med twitter. Framförallt för att det går att ge en egen kommentar. Varför har inte UNT twitter? Jag kollade just nya twittrare i Uppsala och lade till Uppsala kommun, Uppsala stadsteater, Uppsalapolisen mfl.

Jag tycker också att det är extra roligt när gamla medierävar jobbar med nya medier. Det blir ofta väldigt bra. Nu tänkte jag kanske inte enbart på Janne Nordlings blogg ;-) Mats Knutson på SVT kvalitetstwittrar. Jag frågade Ulf Kristofferson på TV4 om inte han var på G - men icke. Pihlblads blogg på 4-an brukar också vara bra. Anders skrev om EP-kandidaterna som snövit och de sju dvärgarna. Hmm, jag håller inte riktigt med om snövitan. Men gammelmedia lockas att ta ut svängarna.

Undrar lite hur mycket extra utrymme Ella och Marit fått för att de gjort tv-reklam? Onekligen en nyhet, men vilka extremt dåliga reklamfilmer. Ska bli intressant och se efter valet om någon forskare räknat på medieutrymme. Carl Schlyter har också fått stort mediegenomslag och det intressanta med årets valrörelse är att riksmedierna är mycket mer intresserade av EP-kandidaterna. Det ger förhoppningsvis den positiva effekten - ökat valdeltagande.

Men valdeltagandet peppar man inte upp några få veckor i sluttampen av en mandatperiod, tror jag. Det blir en stor utmaning de kommande fem åren att på ett mycket bättre sätt spegla beslutsfattandet i Bryssel och Strassbourg. Det behövs mer nerv i nyhetsrapporteringen för att inte svenska folket ska somna till ytterligare en period. Sedan har vi chans att se rejält uppsving i valdeltagandet.

Att det är så ytlig information om EU ger ju också mycket större utrymme till missnöjespolitik. Mycket intressant att höra kommentaren om att Piratpartiet lockar väljare från SD just nu. Missnöjespolitiken i två olika former, även om den förra, dvs PP, är betydligt, mycket, väldigt mycket bättre.

Marit Paulsen är onekligen duktig på att skapa utrymme i TV4 backade hon just från sin ståndpunkt att hon inte gillar ekologisk mat. Nu har hon hamnat på ståndpunkten att hon vill ha både och. Jag uppfattar den pudeln på samma sätt som klimatet och moderaterna. Trycket från väljarna och pressen från att MP ökar. I dag 8,7 (+2) i Novus opinion. Yes we can!

Inga kommentarer: