söndag, september 14, 2008

Jag en EU-förespråkare

Nu har jag också kommit med på Nej-till-utträdeskravets blogg. Vi är många som kommer att rösta för att Miljöpartiet slopar kravet på utträde ur EU i den interna medlemsomröstningen som pågår just nu.

Den interna debatten i Miljöpartiet skapar lite konstig stämning emellanåt. Inte minst för att några som vill ha kvar kravet argumenterar för att det är en garanti för att vi för en EU-kritisk politik om vi hela tiden kan hota med ett avhoppskrav.

Problemet är att hota med avhopp, oavsett om det är ett land som ska lämna ett samarbete, eller om det är en person som hotar med att lämna sitt jobb, är det mest ineffektiva sättet att påverka. En av mina bästa chefer genom tiderna lärde mig en gång att den typen av tomma hot i själva verket är otroligt barnsliga. Det är bättre att ta ansvar, vara kvar och förändra. Speciellt om man är politiker skulle jag säga.

Jag tycker att det är ganska självklart att Miljöpartiet kommer att uppfattas som mer trovärdigt om vi avskaffar ett krav på utträde - som vi ändå inte driver aktivt, och som vi har för att vi egentligen bara skulle vilja förstärka att vi minsann inte är positiva till allt i EU. För vi är mycket kritiska till utvecklingen i Europa, liksom här på hemmaplan.

Det behövs mer och tuffare grön politik i EU. Ska vi rädda världen måste vi vara med i spelet och påverka. Helhjärtat. De Gröna är inte laget som lägger sig i matchen, bara för att vi är så glada att vi kommit in på planen. Nädå.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: