lördag, juli 05, 2008

På spaning efter Uppsala i Almedalen

Jag ska till Almedalen i tjänsten. En inbjudan från Gävles kulturhuvudsstadssatsning på Briggen Gerda fick mig att fundera på om Uppsala är i Almedalen? Tyvärr verkar det lite lite...

I det officiella programmet (med rudimentär sökfunktion) finns Uppsala med på ca 15 ställen, alla utom ett är arrangemang med forskare från Uppsala Universitet.

Det är ett seminarium som sticker ut och det är en utvecklingschef från Uppsala kommun som deltagar. Jag har aldrig stött på honom tidigare. Han heter Per-Olov Forsblom och är också ordförande för socialcheferna i landet. Ett av hans uttalanden från en konferens gjorde mig positivt inställd. "Professionen måste våga stå upp för sin professionella bedömning oavsett vad politiken tycker i frågan och oavsett politisk majoritet. Det är avgörande och viktigt att välfärden debatteras öppet för välfärdens bevarande och utveckling." Han kanske kan bryta tystnadens kultur, som han säger sig bekämpa, genom att delta i Almedalen?

Jag ska spana efter alla spår av Uppsala jag kan hitta i Visby.

1 kommentar:

TF sa...

Bra att du bevakar Uppsalas intressen i Visby! Jag hade nog väntat mig lite mer aktivitet från Hedberg och von Essen, men i det här fallet får vi tydligen lita till oppositionen...