onsdag, november 28, 2007

Liv i hönsgården

Idag var jag på den-goda-staden-seminariet I vägskälet till framtiden. Bland annat fick vi i isande kyla titta på Vectus spårbiltestbana i Uppsala. Mycket kul!

Sedan var det dags för höjdpunkterna på seminariet - Liv Hahne hälsar välkommen till Uppsala och infrastrukturministern Åsa Torstensson "pratar men säger ingenting av värde den här gången heller". Två favoriter på rad alltså. Liv blev påannonserad som kommunalråd - så hon fick inleda sin hälsning med att säga "Jag är inte kommunalråd - jag är ordförande i byggnadsnämnden och så är jag trafiknämnd." Ja, det senare har jag haft på känn ett bra tag nu... (senare under konferensen blev hon titulerad KSO!). Liv sa också att Uppsala är bästa kommunen och att hon hoppades att konferensen skulle ge alla ett minne för livet! Jag kommer inte glömma vilken enastående dålig företrädare för Uppsala hon är... i en debatt med andra kommuner och generaldirektörer för några statliga verk på temat "Den goda staden" inleder Liv frejdigt med att reglerna för byggande måste ändras - så att man ska få bygga röda stugor i närheten av hönsfarmer. Vilket enastående kackel!

1 kommentar:

Anonym sa...

Liv Hahne skulle passa bra i SU-EN:s hönsdansprojekt som pågår den här veckan i Uppsala. I vart fall vad gäller kackel. Kanske mera tveksamt med dansen? Men SU-EN:s föreställningar är starkt avvikande redan. Så varför inte! Tipsa båda om förslaget?!

Angående förra bloggen, om det gröna folkhemmet: Jo, det var Göran P som myntade begreppet - möjligen med Stefan Edman som talskrivare? Annars var det väl Per Albin Hansson som förde fram "Folkhem" som begrepp i sitt s.k. Folkhemstal i andra kammarens remissdebatt 1928. Det inleds med orden: Vid högtidliga och för övrigt ibland även vid vardagliga tillfällen tala vi gärna om samhället - staten, kommunen - såsom det för oss alla gemensamma hemmet, folkhemmet, medborgarhemmet...."