onsdag, september 19, 2007

Ordningsomdömen för elever och för politiker

Ordningsbetygen avskaffades förvisso redan 1969 i Sverige. Men nu ska alliansen som bekant införa dem igen. Åter till 50-talsskolan... Men varför ska ordningsbetyg bara gälla ungdomar? Jag föreslår att vi inför några för alliansens kommunalråd också!

Följande ordningsomdömen är på förslag för Uppsalas skolor:

1. Jag kommer i tid.
2. Jag tar ansvar för mina studier.
3. Jag har med mig det materiel jag behöver för undervisningen.
4. Jag medverkar till en god arbetsmiljö.
5. Jag använder ett vårdat språk.
6. Jag kan samarbeta med andra.
7. Jag behandlar andra hänsynsfullt.
8. Jag tar avstånd från trakasserier och mobbning.


Följande ordningsomdömen föreslår jag ska gälla alliansens ledande politiker:

1. Jag är närvarande på Kommunfullmäktige och springer inte omkring och gör annat i lokalen medan mina ansvarsområden debatteras. Jag är även närvarande på Kommunstyrelsens möten.
2. Jag tar ansvar för att det finns genomarbetade och kvalitetssäkrade underlag inför att beslut ska tas.
3. Jag läser på inför debatter och håller mig till fakta.
4. Jag medverkar till en god arbetsmiljö för kommunens anställda.
5. Jag skriver begripliga och utförliga svar på interpellationerna och tar ansvar för att debatterna blir konstruktiva.
6. Jag kan samarbeta och samtala med andra, även om de tillhör oppositionen.
7. Jag behandlar andra hänsynsfullt och undviker härskartekniker.
8. Jag tar avstånd från trakasserier i fullmäktigesalen.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Såå bra. Rockar fett!

Anonym sa...

Och så kan man få till hela tio budord, genom några ytterst relevanta tillägg:

9. Jag säger bara samma sak en gång, inte tio.

10. Jag håller mig till ämnet (och det är inte nio gånger av tio CO2)

;-] Observer