torsdag, juli 12, 2007

Bor det minst 125000 i Adak?

Igår berättade Kurt från Brännliden om när han, Eivor och några andra träffat Jonas Gardell i Umeå. Jonas sa. Det bor minst 125000 personer i Adak. Ungefär så många har sagt till mig att de kommer därifrån, sa han.

Nu är planerna i full gång på hur Adaks äldsta hus, Adak-Ullas stolpbod, ska flyttas till Adaks äldsta boställe, dvs vår gård. Just nu ser det ut som en vedhög (och är inget att visa här på bloggen). Återstår att se om den timrats upp före det att jag åker härifrån.

Den politiska fråga som är mest diskuterad här uppe just nu är... Gissa!! Bensinpriset. Varför satsar man inte mer på järnväg, säger alla som inte vill att bensinen och dieseln skabli dyrare. Och så får man prata om älsklingsämnet järnvägsinvesteringar.

Allt är ungefär som vanligt i Adak. En älg utanför husknuten. Ovanligt nog äter nässelfjärillarver upp en del av humlen som växer på broräcket och skatorna ryckte upp några tagetes som jag planterade i en kruka igår. Tjyvskator. Gillar de inte min pappas egenhändigt uppdrivna tagetesar...

1 kommentar:

Ingela sa...

Kolla min blogg i april om tagetes. Det är det inlägg som fått flest att tycka till!

Kanske är det förklaringen till skatornas beteende. De låtsas att de har smak.