måndag, april 02, 2007

Eko auto = miljöbil på finska

Jag blev intervjuad av finsk TV nu på förmiddagen. De ville ha en kommentar från Gröna bilister om vad vi tycker om regeringens nya miljöbilsbonus på 10 000 kronor. Äntligen infrias vallöftet och det är bra, säger Gröna bilister. Men det skulle varit ännu bättre om regeringen sett till att differentiera bonusen så att de bästa mijlöbilarna som går på biogas och etanol fått mer och att de låtit bli att premiera de trafikfarliga minibilarna. Och det är nästan oförlåtligt att de väntat så länge med att komma med bonusen...

I vilket fall fick finsk TV möta våren i Uppsala, besöka en av stadens miljöbilhandlare och intervjua mig körandes en sprillans ny miljöbil på motorvägen. Dessutom upptäckte vi att etanol-priset sjunkit (jämfört med igår!) och det är åter igen billigare att köra på etanol.

Och så fick jag lära mig vad miljöbil heter på finska - ymperistö auto gissade jag, eko auto ska det vara.

Inga kommentarer: