onsdag, oktober 11, 2006

TV-licensen och kulturministerns förlorade heder

När jag precis flyttat hemifrån på mitten av 80-talet fick jag en begagnad tv av min morbror och jag minns att det var lite skämmigt att det tog en dryg vecka innan jag betalade TV-licensen. Jag har flera gånger tyckt att det är ett lite knäppt system med en frivillig licensbetalning, eftersom en hel del människor verkar avstå från att bidra till den publika servicen. Men samtidigt är det kanske ett ganska bra system - eftersom det blir mindre sårbart för politisk nyckfullhet i skattepolitiken. Jag har en kompis som inte betalade under några år. Jag minns att kompisgänget "mobbade henne snällt" så att hon till slut insåg det korkade i att inte betala. Nu kan man ju tycka att det ungefär är lika brottsligt att tjuvåka med kollektivtrafiken som att titta gratis på tv. Men lika lite som man ser en tjuvåkare på tunnelbanan som chef för SL kan man ha en kulturminister som inte har betalat tv-avgiften. Dessutom har hon gjort det medvetet som någon slags missriktad kritik mot public service-tanken i allmänhet. Cecilia Stegö Chilò - avgå! Hur ska du kunna med heder ens ha möten med företrädare för SVT och SR? Kulturskymning!

Inga kommentarer: