tisdag, oktober 03, 2006

Trängselavgifter - snart även i Uppsala

Man får ta det onda med det goda.
Jag vaknade upp till nyheterna i söndags och min första tanke var: Kan verkligen trängselavgifter och motorvägsbyggen få förekomma i samma mening? Ja, så förvånad av högeralliansens utspel kan jag ju inte säga att jag blev. Glad för att trängselavgifterna kommer, ledsen för dumheterna att inte använda pengarna till att skapa en mycket bättre kollektivtrafik. Det kanske är ordet kollektiv i kollektivtrafik som gör att borgerliga poltiker är sådana enastående bilkramare. Möjligen behöver vi hitta på ett mer politiskt neutralt begrepp för denna företeelse att resa tillsammans, komma snabbt fram, med enastående låg miljöpåverkan och dessutom fantastiskt trafiksäkert?

Men som oppositionspolitiker lär man sig fort att glädjas åt de små framstegen. Nu är trängselavgifterna accepterade som företeelse och jag börjar genast fundera på hur lång tid det tar att införa dem i Uppsala. Gissningsvis tar det nog inte ens 10 år. Viktigt är bara att pengarna får finansiera utbyggnaden av det nya spårbundna trafiklösningarna som vi så väl behöver för att binda ihop Uppsalas stadsdelar och för att det inte ska behöva ta dubbelt så lång tid att pendla mellan city och Gottsunda som det tar mellan city och Vattholma.

Inga kommentarer: