fredag, augusti 25, 2006

Stort och smått i politiken

Ibland häpnas man över alla stora vallöften som ges, inte minst från alliansens sida de senaste dagarna. Med ett stort penseldrag ska allt bli bättre. Det krävs mer systemtänkande, tycker jag. Det är inte en ändrad skattesats eller ny lag som gör oss lyckligare eller som skapar ett bättre samhälle. Det är kombinationen av många beslut som kan skapa förändring.

Det är lätt att också glömma att små vallöften kan skapa stor förändring.

Igår var jag först ut i en debatt med kräva förändring och ge ledsagare till funktionshindrade gratis resa när de åker med kollektivtrafiken. Vi vill ju att fler funktionshindrade ska kunna åka buss och tåg -- det kostar mindre, är bättre för miljön -- men framförallt ger det större möjlighet att resa. Det är gratis att ta med sig ledsagaren när man tar färdtjänst, men alltså inte på bussen.

Kravet på gratis bussresa för ledsagare gick det att få total politisk enighet kring under debatten. Jag blev själv lite förvånad när jag förberedde mig inför debatten när jag märkte att det inte var gratis redan idag och att jag inte hört någon kräva det tidigare. Men så är det i politiken -- vi får jobba som man gör när man i företag har ledningssystem -- arbeta för en ständig förbättring av systemen. Nu är det bara att formulera en fråga till nästa möte i Gatu- och trafiknämnden.

Inga kommentarer: