onsdag, augusti 16, 2006

Ekomaten är ingen bluff

Jag får meddela mina trogna läsare att jag haft fullt upp med att måla valstugan, ha möten med Upplands ekobönder, fånga trollsländor, gå på styrelsemöte med UL, debattera med moderater och fixa med annat de senaste dagarna. Därför har det varit ovanligt tyst från min sida.

Jag tog miljöbilen till Gryttjom. En av alla dessa orter i Uppland med ett så lustigt namn. Min bästa vän, författaren från Stockholms skärgård, ville att jag skulle skjutsa honom och sonen Petter. I Gryttjom finns ett litet eldorado för fallskärmshoppare. Petter hade fått ett tandemhopp i födelsedagspresent och hoppet skulle nu verkställas. Vädret var kanske inte alldeles perfekt med en massa moln hängande på 200 meter. I väntan på att molnen skulle skingras snackade vi om konsumentmakt, om allemansrätten och så spelade vi streetbasket. (Finns det något seniorlag i Uppsala måntro? Ett och annat skott satt ju perfekt!) Flygmaskinen, en stadig tvåmotorers och förmodligen bränsleslukande Antonov. Men Petter kom upp på 4000 meters höjd och singlade ner. Ytterligare en tandemhoppare samt ett gäng killar och tjejer som var där på läger gjorde detsamma. Att de senares hopp subventionerades av tandemhopparna är jag rätt så säker på. Nu är ju sky-diving en slags motorsport. Men jag tycker att det är en ovanligt lyckad användning av fossila bränslen, (liksom jag också gillar Lennakatten fast det drivs av kol!). Jag tycker att charterflyget, det trans-atlantiska flyget, businessflyget, lågprisflyget, inrikesflyget ska beskattas mycket hårdare för att trafiken ska minska kraftigt - men att man mycket väl skulle kunna göra ett undantag för en Antonov i Gryttjom. Ibland måste det kanske få vara undantagen som ska få bekräfta reglerna?

Jag hade tänkt skriva mer om flyget - men nu har tydligen Aftonbladet startat en debatt om Eko-maten - en bluff. Jag väntade på att den skulle komma. För några månader sedan skrev samma forskargäng i Forskning och Framsteg. Jag får anledning att kolla mer på frågorna nu igen alltså. Men redan nu ska jag påpeka att den enda bluffen är att kampanjen mot ekomaten alltså åter igen dragit igång.

Niclas Malmberg skrev igår på sin blogg att Uppsala-centern är emot ekologisk mat. Nu är tydligen också folkpartiet med på ett hörn. Sorgligt. Det märktes faktiskt inte av i politikerdebatten som LRF ordnade förra veckan.

Det är bara att damma av allt material som användes i domstolsförhandlingarna mellan sprutbönderna i Sveriges Spannmålsodlare och KF i Änglamarksmålet, som jag hade både besväret och nöjet att jobba med i nästan fyra år... då bekräftade både Stockholms tingsrätt och Marknadsdomstolen att de argument (som samma forskare som uttalar sig idag i Aftonbladet använde då liksom nu) inte håller för att påstå att ekologisk mat inte skulle kunna marknadsföras med miljöargument.

Den ekologiska maten är bättre för miljön, för djuren, för bönderna och självklart för konsumenterna. Det går inte att göra en simpel studie där man testar några få grönsaker på bekämpningsmedelsrester för att sedan avgöra om det är någon skillnad på två produktionssystem.

I ekologiskt lantbruk används inga kemiska bekämpningsmedel. Det gör att risken för att det hamnar kemiska bekämpningsmedel i produkterna är avsevärt mindre. Bonden gör allt vad han kan, i varje fall. Med regnvatten och i kantzoner kan dock bekämpningsmedel spridas, även om detta också kontrolleras och underkänns i de fall att det sker. Nu handlar ju inte ekologisk odling bara om frihet från kemiska bekämpningsmedel, utan om en lång rad krav och regler som är utarbetade i Sverige och internationellt både för själva jordbruket och för livsmedelsproduktionen.

Fler och fler undersökningar som görs bekräftar att ekologiskt jordbruk har enormt stora förtjänster. Den biologiska mångfalden gynnas, lantbrukarna får på många sätt en säkrare arbetsmiljö, växthuseffekten hejdas, vi kan åstadkomma trendbrott när det gäller läckaget av näring till övergödda vatten, mindre risker med allergier då många tillsatser undviks, med mera med mera.

Det går inte att titta på en ekologisk morot och jämföra den med en konventionell morot och utifrån det säga ett enda ord om vad som skiljer ekologiskt och konventionellt lantbruk åt. Den som gör det är grymt ohederlig.

Inga kommentarer: